onsdag 16 november 2011

Dagens mamma tipsar om hur vardagspuzzlet går ihop..

Man är inte bara mamma för att man blivit mamma. För ett tag sedan skickade en vän denna lilla text till mig och det är verkligen så det är : På frågan om folk undrar ifall man jobbar? - Ja, jag är mamma! Det gör mig till en väckarklocka, kock, hushållerska, servitris, lärare, nanny, sjuksyster, livvakt, fotograf, rådgivare, chaufför, heltidspluggande, festarrangör, personlig assistent, revisor och en tröstare. Jag har aldrig semester, betalt när jag är sjuk eller lediga dagar. Jag jobbar dag som natt. Jag har jour dygnet runt resten av mitt liv och jag är stolt över det!



Aldrig har jag haft så mycket att göra som jag har just nu. Ändå så känns det som att jag gör det som jag verkligen vill. Varje dag är spännande och det är faktiskt så att man hinner med en hel del- om man planerar! Planering är a och o om man skall få vardagen att gå ihop. Allting tar lite längre tid än förut men allting går om man bara ger sig fan på det. När det gäller plugget så trodde jag att jag tagit mig vatten över huvudet när jag gav mig in på att skriva examensarbetet och samtidigt sköta en liten bebis, men det har funkat! Det har funkat hur bra som helst och det som jag tror har varit en bidragande faktor till detta är just planering och struktur. Några punkter som jag tror är viktiga för att få ihop vardagspuzzlet när man pluggar är att:

1. Se till att ta en timme åt plugg när bebis somnat på kvällen.
2. Om bebis skall följa med i skolan så glöm inte hans eller hennes leksaker ( packa ner allt i väskan redan kvällen innan ).
3. Försöka sätta sig ner med sina uppgifter direkt och inte dra ut på dem.
4. Se till att bebis har fått mat, ny blöja och är nöjd när man sätter sig ner- en nöjd bebis = en nöjd mamma!

Här hemma fungerar puzzlet bättre än jag hade kunnat föreställa mig och att plugga och ha barn är en riktigt bra kombination. Det finns även gott om tid över till att bara mysa, gosa, leka och busa om man planerar och strukturerar sin vardag.






På tal om att hinna med saker och ting så har vi idag hunnit med en hel del. Lång morgonpromenad i solskenet, handling inför kvällens taccomiddag med två gäster, lunchat med F som kom hem på besök även då han jobbade i Svedala, underbara pojkvän. Jag lyckades även fixa hit en styck gudmor som barnvakt i 1, 5 timme medan jag stack till skolan och hade grupparbete. Avslutningsvis är det bodypump som skall utövas om en halvtimme och då får F och Milo lite egentid här hemma. En effektiv onsdag må jag säga och jag gillar det :)!


/ K & M

Inga kommentarer: