måndag 21 november 2011

Skinande ren unge & främmande tanter som tar sig friheten...

Godmorgon i stugorna säger en nybadad liten gosse. Premiärtestning av badrock och ett härligt oljebad fick det bli denna morgon. Det är så skönt att bli ren och fin tycker lillen och att bli ompysslad i bara badrock är aldrig fel. Först trodde jag inte att så små ungar blev smutsiga men efter allt slabbande vid varje måltid så kan ett litet bad vara välbehövligt. Efter att Milo badat och fått mat dröjer det inte många minuter innan han sött somnar en stund igen. Det tar på krafterna att bli morgonfin ;).





På mindre än en vecka har jag mött två galna tanter som tagit sig friheten att komma förnära inpå mitt revir. Häromdagen när jag var ute och gick med Milo som då inte ville ligga i sin vagn mötte jag en tant i 65-års åldern som stalkade mig hela vägen till affären där hon slutligen haffade mig för att berätta hur man fick de små att sova. Okej, sade jag, berätta! Tanten lade handen på Milos huvud och började massera honom i håret och jag visste inte riktigt vad jag skulle ta mig till. Jag kunde väl inte bara sjasa bort henne? Hon babblade på som bara den och gullade med honom likt en hundvalp. Hon berättade att hon hade 3 barn, 7 barnbarn och hade jobbat med barn i 40 år. Milo kikade på tanten en stund och efter massagen så tystnade han faktiskt och somnade. Om tantens massage var den bidragande faktorn eller om det var tillfället i sig som gjorde att han blev tyst kan man ju undra. Tack kära gumma som verkade vara gammal i gamet.

På andra plats i kategorin skumma tanter har vi Inga. Inga är bosatt i samma trappa som ossoch i fredags knackade hon på vår dörr. Det första hon utbrast när jag öppnade var hur i hela fridens namn jag kunde öppna min dörr utan att först kolla igenom " ögat ". Jag förklarade att jag inte var särskilt orolig för tjuvar och då skakade hon bara på huvudet, ni vet sådär som vissa gamlingar gör... Vidare frågade hon om jag sett till grannen? Grannen? nej, jag brukar inte se till henne så ofta, hurså? Inga pekade framför hennes dörrmatta och menade att där låg två tidningar, alltså hade hon inte tagit in gårdagens och var lite orolig ifall det hänt henne något. En tiondels sekund senare stod hon plötsligt framför min spegel i hallen och kände på de silvriga ramarna. Den var otroligt vacker tyckte hon och vår nya fotovägg gillade hon också. Även där skulle hon fram och pilla och att jag skulle torka dammet med en dammvippa från 40- talet ville hon också. Jo, jag tackar, gummor kan vara trevliga men ibland är de bara för mycket! haha.

Dags att göra sig i ordning för en tur till BVC. Vi får väl se hur mycket plutten har lagt på sig sedan sist, själv tippar jag på 550 gram!



/ K & M

1 kommentar:

En lagom ung mamma sa...

Oj, ja omtanke med måtta brukar man väl säga. Särskilt vad gäller ens barn, som ju faktiskt inte känner de främmande människorna, vaktar man ju lite extra över. En dam böjde sig ner i vagnen och rättade till min sons byxor som glidit upp lite på vaderna en gång när han var spädis. Sedan blängde hon uppfordrande på mig som att antyda att jag minsann inte hade nån koll på hur man skötte barn. Blev rätt skamsen, osäker som man var sådär som nybliven mamma.